diumenge, 4 de novembre del 2012

Xzoga




Li veig moltes possibilitats, a aquesta canya. Cada dia que provo coses noves, n’estic més content! El primer dia d’estrenar-la, ho vaig fer pescant des de terra, així que hi vaig muntar un carret lent. Va donar la cara amb jigs petits, llençava vinils microscòpics, els DUO i fins i tot els popers els domina a la perfecció, catapultant-los a la quinta hòstia i donant-los el moviment perfecte en la recuperació. Vaig tenir la gran sort de pescar un llobarro a la superfície, la canya el va dominar tal i com la manava jo, sobrada.  Em faltava provar-la amb un peix, un peix de debò.

He esperat pacientment (com a bon pescador) a posar la barca a l’aigua i he estat tres jornades cercant algun gran depredador sense sort. Costa molt pescar a spining, m’he endut tres porres seguides i tres grans decepcions, però algun dia s’havia d’acabar la meva mala ratxa, no?

Per provar una canya en totes les seves potencialitats, hi has de posar un carret que pugui amb tot.  Un carret petit que no la descompensi, talla 5000, però ràpid i potent, fiable al 100% i amb un fre immillorable. De 5000 n’hi ha molts, si us dic les lletres SW ja us podeu imaginar que la cosa no va de broma, i si us dic Stella em direu que sóc un cabró. Ho sóc. He putejat aquesta canya tant com he pogut i, de moment, no m’ha dit prou. Em van vendre aquesta Xzoga assegurant-me que és de gama alta, malgrat el preu. Segur que trobem al mercat canyes més bones, no us enganyaré, però dubto molt que trobeu res que s’hi assembli a aquest preu. Posem-la a prova:

Des de terra, des de barca i des de caiac. La Xzoga 2,5m acció 40gr no deixarà de sorprendre-us, perquè amb mi encara ho està fent després d’unes quantes jornades.

Deixem-nos de mariconades, pesquem!



A la Muga no vam empaitar res, al Fluvià menys. Popers, passejants, Duo de 17,5cm,... vaig estar fuetejant l’ambient amb l’Xzoga tota l’estona, arribant molts cops a la mateixa distància que el meu company (una mica menys) que porta una lesath de 3m. L’acció que té l’Xzoga em sorprèn, la vaig comprar per pescar sards i llobarrets a l’escuma i resulta que em passo el dia buscant palometons i tallahams amb ella, sense complexes ni remordiments. Sé que podrà amb ells.

Porto un bon fre al carret, que sempre porto cargolat al límit. Em costa treure fil amb els dits, un peix petit no té collons de treure un pam de fil perquè vull que la canya em transmeti tot el que és. La vara és excel·lent, només cal mirar-la, les anelles ja us ho diré d’aquí a un temps: el mar les castiga molt i les tècniques de pesca que utilitzem també:  spining tot el dia, jig-cast i jigging. Sí, jigging també. Llença, sense problemes des de vinils de grams zero fins a jigs de 60gr (sense ràbia), i a la vertical pot fer treballar correctament ploms de fins a 80gr, tot i que va forçadeta. Ideal 60gr en vertical i de 20 a 45gr a jig-cast.



I el peix, clar:

Fa dos anys em deien el rei del bonítol, ara el rei de les porres. L’any passat només en vaig pescar un, pensava que ja no me’n recordaria... però la pesca és com anar en bicicleta o fer l’amor: alguna cosa sempre queda.

He pescat molts bonítols, molts, però mai havia sentit a les meves mans tot el que el peix em transmetia. Les sensacions i les emocions es notaven a flor de pell gràcies a l’Zxoga. Vull fer un reportatge nou de revista d’aquest peix, tornar a sentir aquests moments, m’ajudarà a fer entendre a la gent què significa, aquesta pesca: emocions extremes!  

  
Del Fluvià vaig enfilar rumb al Cap de Creus. Abans d’arribar a Norfeu, el meu company em va advertir de la presència d’ocells ran de costa. Anem!

Arribem, llencem i res. Hi tornem. Res. Canvio de tècnica buscant els bonítols i tinc dos tocs! Hòstia, em toquen però no es claven! Potser són bacoretes, o no sé com es diuen aquells... sempre els confonc. Poso un jig de 20gr i aquí noto la gran diferència: les canyes potents llencen molt lluny els jigs grans, però no els petits. Amb la mateixa Xzoga podia llençar tant lluny els jigs de 45gr com els de 20gr, i això és una gran avantatge quan et ronda peix i no saps quin és, o què vol.

L'activitat es calma però hi ha espumeta. Posem un passejant, un DUO Realis Pencil i les oblades no paren de picar! Com disfrutes pescant peixos d'aquests amb canyes sensibles! 



Ens entretenim una estona amb les oblades a superfície, i, de cop i volta, mentre el company en recupera una em diu "mira, mira!" i es queda quiet. Hi ha un llobarro d'uns 3 kg de pes que es mira l'oblada estrenyat, és una oblada grossa, d'uns 700gr. S'hi apropa, el veiem perfectament! És preciós... va, mossega... Dubte i s'esfuma. El cor ens va a 100. Em giro i veig esquitxos darrera nostre. 

Llanço vint gr, espero, recullo i patam! Clavada! La puntera trempa, se m’encén la sang i crido de ràbia! Per fi! M’excito, veig que tinc el fre dur però no el toco perquè no estic segur del que tinc enganxat a la línia. Si és un bonítol, és petit. Convulsiona, tremola, està estressat i sorprès. L’apropo a la barca sense problemes i ara sí, arranca a córrer, o neda millor dit. Allibero una mica el fre, vull gaudir, i quan sé que ja és meu, recupero amb mala llet. Aviam... si, ja arriba, el veig... no el veig... no sé què és... i flas! Adéu. S’ha deshamat, aquest jig porta la potera petita... deuen ser bonítols, no n’estic segur. Era petit, no m’ha donat gaire feina i he pogut testar l’Xzoga amb un peix una mica potent. Au nanu, ja saps què s’ha de fer. Recordes? Allà, allà! Esquitxades a superfície!

Avanço a poc a poc, paro motor, llenço i espero. En menys de deu segons recordo tot un món de sensacions: NYOOOOC! Ja el tinc! Picada! Es queda clavat, quiet, sorprès. Sento com mou el cap, gairebé com obre la boca intentant escopir allò que el té pres. Estiro amb la canya, que fa força, cargolo dues voltes de maneta i el fil queda molt tens, el peix diu que no amb el cap, el noto, no sap on és, se sent perdut. Estiro més, el guanyo per moments. Em fa dubtar perquè encara no ha arrancat a nedar, aquests bòlids tenen unes fugides espectaculars i sé que tard o d’hora la canya no donarà més de si i el carret escopirà fil. El tinc dur, n’escup però pocs, uns deu o quinze metres més. Em centro amb el peix, que ara sí que sé que és un bonítol perquè la canya m’ho diu, em descriu exactament què fa, on és i què necessito per vèncer. I ve. Arriba el moment, i el veig. Ronda els dos quilos de pes, els conec, sé que no ha arribat a la fi. Paciència. El company m’ofereix ajuda però li dic que pesqui tranquil, que no està a punt. Jo el veig i ell em veu, i fuig. Dues escomeses més i decideixo tancar més el fre, vull saber de què és capaç aquesta canya d’alta gama i tan bé de preu. I premo amb força les dents.

La lluita és bestial, ja no intervé ni l’Stella ni jo mateix. La potència d’un bon bonítol davant la potència i flexibilitat de l’Xzoga. No li dono ni un metre més. L’Xzoga venç.


 Fer fotos en un moment de plena activitat és una merda, jo sóc molt guapo però un model molt desmanegat, el meu company és molt bon pescador però un fotògraf pèssim... quin parell de dos! 

Va nanu, espavila! Deixa la càmara, que darrera teu estan saltant!